dpowiedniego okresowego szkolenia BHP. Szkolenia z bezpieczeństwa i higieny pracy mogą się dzielić na wstępne oraz okresowe. Wstępne szkolenie BHP dotyczy jedynie pracowników, którzy zaczynają pracę w danym zakładzie, natomiast okresowe szkolenia BHP muszą być powtarzane co jakiś czas. W zależności od rodzaju kursu BHP jego okres ważności może być różny. Przykładowo szkolenie z bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracowników biurowych posiada ważność sześciu lat, co oznacza że ten rodzaj kursu należy powtarzać co sześć lat. Rodzaj szkolenia BHP jest dopasowany do rodzaju wykonywanej pracy i zajmowanego stanowiska. Ważność danego rodzaju szkolenia BHP zależy przede wszystkim od ryzyka wykonywania konkretnej pracy, tak więc najkrótszy okres ważności posiadają szkolenia BHP dla pracowników na stanowiskach robotniczych.
Istotna rola kursów BHP
Posiadanie ważnego okresowego szkolenia BHP jest obowiązkowe dla pracowników oraz pracodawców, co wynika z przepisów prawnych znajdujących się w Kodeksie pracy. Do zadań pracodawcy należy zapewnianie swoim pracownikom właściwych szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Posiadanie ważnego szkolenia BHP jest istotne nie tylko ze względu na obowiązek prawny, ale także ze względów szeroko rozumianego bezpieczeństwa. Kurs BHP prowadzony przez wykwalifikowanych specjalistów zaznajamia pracowników z obowiązującymi zasadami i przepisami zwiększając tym samym poziom bezpieczeństwa w danej firmie. Znajomość przepisów BHP może okazać się kluczowa w zapobieganiu różnym niebezpiecznym sytuacjom w miejscu pracy. Szkolenie BHP jest odpowiednio dobierane do rodzaju wykonywanej pracy oraz zajmowanego stanowiska, więc informacje zawarte w kursie są dopasowane do zagrożeń wynikających z wykonywania danego zawodu. Z innymi zagrożeniami spotyka się pracownik biurowy, a z innymi pracownik na stanowisku robotniczym.
Kwalifikacje pracownika branży BHP
Praca jako specjalista do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy wymaga od osoby posiadania odpowiednich kwalifikacji. Firma działająca w branży BHP zatrudnia odpowiednich specjalistów, którzy posiadają wiedzę oraz wykształcenie w zakresie pełnienia służby BHP. Można wyróżnić kilka szczebli pełnienia służby związanej z bezpieczeństwem i higieną pracy. Podstawowym szczeblem w firmie BHP jest bycie inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, potem można wymienić starszego inspektora do spraw BHP. Kolejnymi szczeblami kariery w branży BHP są specjalista do spraw bezpieczeństwa, starszy specjalista oraz główny specjalista do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy. Żeby rozpocząć pracę jako inspektor do spraw BHP należy posiadać zawód technika BHP, który zdobywa się poprzez ukończenie szkoły o odpowiednim profilu. Starszym inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy można zostać po ukończeniu wyższego wykształcenia na kierunku związanym z BHP. Jedynie osoba posiadająca odpowiednie wykształcenie może prowadzić szkolenia BHP.
Jakie są korzyści z outsourcingu BHP
Wielu pracodawców korzysta z usługi outsourcingu BHP, której przeprowadzaniem zajmuje się odpowiednia firma działająca w branży bezpieczeństwa i higieny pracy. Outsourcing BHP to inaczej po prostu obsługa firm i przedsiębiorstw w sprawach związanych z przepisami BHP. Decydując się na usługę outsourcingu, pracodawca posiada pewność, że sprawy bezpieczeństwa w jego firmie są powierzone w ręce specjalistów. Korzystając z outsourcingu BHP pracodawca ma gwarantowane, że jego firma spełnia wszelkie wymagane przepisy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. Ponadto często dobre firmy BHP wprowadzają rozwiązania stosowane także w innych krajach, żeby jak najbardziej zwiększyć poziom bezpieczeństwa w danym miejscu pracy. Stała obsługa BHP posiada dla pracodawcy wiele korzyści, gdzie zdecydowanie największą zaletą jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w firmie. Outsourcing z bezpieczeństwa i higieny pracy jest prowadzony przez doświadczonych oraz wykwalifikowanych specjalistów, którzy posiadają szeroką wiedzę z zakresu BHP.